Vi mekket et spill på 3 uker

Kristine Jevne Berge
Fra Blank
Published in
6 min readDec 21, 2023

--

I Blank liker vi å bygge kule ting. Og vi liker musikk. Her kommer fortellingen om det korteste stunt-prosjektet vi har gjort til nå; et spill vi mekket sammen på snaue 3 uker.

Terningkast 7, da. — Rasmus Hungnes, Natt&Dag

Det hele startet med at Magne var ute på byen med noen venner. De snakket om at det hadde vært fett om man lagde noe i forbindelse med rapperen B-Boy Myhres kommende albumslipp. Tilbake på kontoret mandag morgen satt vi en gjeng Blankere som syns at det å lage noe for B-Boy Myhre virket kult, så vi satte igang og drodlet litt på ideer på hva dette noe kunne være.

Rapperen B-Boy Myhre

Første steg i prosessen måtte åpenbart være å ta en prat med B-Boy Myhre, eller Benjamin som han egentlig heter. Så vi inviterte han til kontoret og fortalte at “Vi er hypp på å lage noe til deg — er du keen?”. B-Boy og managementet var ombord — og vi delte litt tanker; ville vi lage ett spill? Eller hva med en 2000-talls preget nettside med alt for mye greier på? Eller bare en slags enkel verden man kunne gå rundt i og utforske? Alle ideene var appellerende, men essensen i møtet ble at det måtte være at det passet inn i Benjamins allerede eksisterende univers.

B-Boy Myhres univers

Digitalt stusselig

Flere av B-Boy Myhres sanger har en rekke grafiske illustrasjoner i musikkvideoene sine. Det er ofte en protagonist, som minner litt om B-Boy Myhre i utseende, som går igjen i flere av musikkvideoene i ulik form. Denne protagonisten er en litt happy go lucky karakter, men alt rundt er litt mørkt og crap. Bendik oppsummerte viben til B-Boy Myhre best med beskrivelsen digitalt stusselig. Illustrasjonene bærer preg av å være litt crappy, slik som 3D-modeller av personer som beveger seg hakkete og som har tydelige polygoner. Det hele minner mest om kvaliteten på et spill fra tidlig 2000-tallet.

Protagonisten på gutterommet. (Credit til Helge Hveem Holtestaul)

For å lage noe som passer inn i universet, skulle vi med andre ord lag noe som så litt crappy og stusselig ut. Og som gjerne bar preg av å være hjemmelaget og hacket sammen litt kjapt.

Enkelt og catchy

Vi landet ganske fort på at spill ville være en kul greie å lage. Og vi ville at folk skulle bli litt hekta. Flappy-bird, Dino-run (i Chrome), super-mario, sonic dash, subway runner og mange flere populære spill er av typen som man kan spille igjen og igjen og som man aldri går lei. De er også sykt lette å lære seg, men vanskelige å mestre. Hvis man bare spiller én gang til så kommer det til å gå bedre. Og sånn blir man sittende og spille, runde på runde.

Spill inspo

Infinite blir født

Vi lekte litt med ulike runner-spill, både i 2D og 3D. Navigasjonen skulle være smooth og intuitiv, også på mobil, så vi kunne ikke være avhengig av bruken av mange taster. Vi ville at det skulle være lett å forstå gameplayet, men nesten irriterende vanskelig å få en god score. Vi hacket kjapt sammen 3 ulike spill fra eksisterende spill på nett; et 2D-runner og to i 3D. Spillet i 3D startet som et klassisk løpespill med 3 spor, og muligheten for å hoppe og flytte seg mellom sporene. I den tredje varianten fjernet vi sporene slik at man kunne løpe uendelig lang ut til sidene, men gameplayet var fremdeles det samme. Vi sendte over de tre variantene til B-Boy Myhre og ba han om å velge. Han svarte kjapt at “Dette ser kjempegøy ut!!!😄 Jeg tror jeg heller mot 3, infinite!”.

Noe uendelig

Det er noe veldig stusselig med å løpe alene i en uendelig, litt crappy og mørk verden. Uendelig langt borte kan man også se gamer-jenta, protagonistens crush. Med dorullen i hånden, løper protagonisten mot henne, men hun kommer aldri nærmere. Han kan aldri nå henne. Alt er uendelig. Både sangen “1, 2 step” (som vi utviklerne forøvrig har hørt på alt for mange ganger) går i uendelig loop i bakgrunn, og gridet som går i det uendelige forover. Verdenen strekker seg også uendelig til sidene, best beskrevet av journalisten i natt&dag “Jeg trykket dobbelt til høyre tror jeg, holdt piltasten inne og forsvant ut mot verdens høyre ende, og jeg kunne se alt. Det hele. Det var ensomt. Terningkast 6, 6, 6!”.

Vi bombarderte spill-gridet med bokser med populærkultur-referanser og elementer fra B-Boy Myhres univers. Boksene kommer i ulike høyder, noen også så høye at de er umulige å hoppe over. For å motivere folk til å hoppe, og ikke bare dodge, bestemte vi oss for at man fikk ikke poeng ikke av å løpe langt og lenge, men av å fange coins plassert rundt i gridet. Coins av høyere verdi ble plassert på de høyeste boksene, og de av lavest verdi på bakken. Kræsjer man i en boks — så er spillet over. Og hver gang man taper i spillet, auto-starter det fra start igjen. Man ser coins i gridet og tenker for seg selv; “greit bare en gang til da”.

LAUNCH TIME

Etter litt last minute fiksing av bugs på lydsporet (safari iphone 🤬) så var vi klare for launch! Spillet gikk live ca 1 uke etter album-slippet, og det ble annonsert ved at B-Boy Myhre kjørte ut en instagram-story, og vipps så var vi i gang.

I skrivende stund er spillet spilt 82.700 ganger, av 2300 ulike spillere!

Highscore konkurranse delt på instagram en ukes tid etter launch for litt ekstra blest

Litt tech

For å knytte ting enda mer sammen med crappy og hjemmelaget-stilen, ble det hele hostet på freebie-tjenesten Neocities.org, som resulterte i url’en: BBoyMyhre.neocities.org. Selve spillet er en ganske enkel statisk side. Men ettersom vi ønsket å lagre highscores, så måtte vi slenge sammen en enkel database. Valget falt på Supabase (også gratis), hvor vi enkelt kunne sette opp tabeller og benytte oss av Edge functions for å legge til nye scores i highscore-listen. Supabase tilbyr også et ganske nice autogenerert REST API, som ble benyttet for å hente ut highscore-listen. Sikring av databasen var noe knotete, og vi lagde noen enkle hash-greier som måtte sendes med for at databasen skulle godkjenne requesten (shh kan ikke si for mye om dette i tilfelle du vil hacke oss). Vi hadde en del spillere som prøvde hacke seg til å havne øverst på highscore-listen (og noen spillere som også fikk det til!). Alt i alt var det faktisk litt stas at noen legger inn såpass mye effort for å hacke vårt lille spill < 3

Tror du at du kan slå highscoren? Prøv selv da vel: https://bboymyhre.neocities.org/

Bonus: Har du giddet å lese så langt så skal du få et gratis pro-tip for å uppe B-Boy Infinite-ferdighetene dine; spillet har jump cancel dersom du trykker space/swiper opp midt i ett hopp (og vet du ikke hva jump cancel er får du google!).

Aaandre ting som er verdt å sjekke ut:

Natt & Dag sin review av spillet 🔥

B-Boy Myhre på spotify

--

--